Jesienne ciasto orzechowo-jabłkowe

19 listopada 2007

jesienne ciasto orzechowo-jabłkowe

Mimo że w mieście pojawiły się już pierwsze bożonarodzeniowe dekoracje i ruszyła pierniczkowa produkcja na znajomych blogach, ja podrążę jeszcze trochę temat jesienny :)

Przepis to kolejne wspomnienie wyprawy do Austrii. Pochodzi z ulotki reklamowej z Grazu, w której austriackie gospodynie domowe prezentują swoje ulubione jesienne wypieki. Postanowiłam wypróbować jeden z nich.



jesienne ciasto orzechowo-jabłkowe

Oryginalną nazwę ciasta zmieniłabym na jesienne ciasto orzechowo-czekoladowe, bo to właśnie smak orzechów i czekolady jest tu dominujący. Jednego jabłka dodanego wg przepisu prawie nie czuć, chociaż nadaje ono przyjemną wilgoć ciastu. Następnym razem spróbuję dodać dwa, a nawet trzy jabłka. Poza tym ciasto jest bardzo smaczne, bo połączenia orzechów i czekolady nie trzeba zachwalać. Jeżeli zamiast lub oprócz orzechów i czekolady dodamy inne bakalie, ma szanse wyjść pyszny keks :)

jesienne ciasto orzechowo-jabłkowe


Jesienne ciasto orzechowo-jabłkowe:

6 jajek,
25 dkg masła,
25 dkg cukru,
25 dkg mąki,
opakowanie cukru waniliowego,
opakowanie proszku do pieczenia (dodałam ok. 3 łyżeczki),
12 dkg posiekanych drobno orzechów laskowych,
10 dkg posiekanej czekolady gorzkiej,
1 duże jabłko lub 2 małe

Oddzielić żółtka od białek. Masło utrzeć na krem. 

Ciągle ucierając dodawać po jednym żółtku. Dodać cukier i cukier waniliowy - wszystko dokładnie utrzeć. 

Ciasto wymieszać z jabłkiem pokrojonym w dużą kostkę. Białka ubić na sztywną pianę i wymieszać z orzechami i czekoladą. Dodać do ciasta i wszystko delikatnie wymieszać. 

Piec w piekarniku nagrzanym do 140 stopni około 1,5 godziny. Upieczone ciasto posypać cukrem pudrem. 

11 komentarzy

  1. Przepisy mnie co prawda nie interesują, ;-P ale... Co jak co, ale foty to są full prof! Respekt!

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki :) Ale wykorzystaj kiedyś jakiś przepis - może złapiesz bakcyla i objawi się nam polski Jamie Oliver ;))

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękne zdjęcia i bardzo zachęcające przepisy! Gratuluję!

    Komarko, czy mogłabyś zdradzić hjak udaje Ci się wstawiać zdjęcia tej wielkości? Czy zmieniasz kod HTML zdjęcia? W momencie wstawiamie zdjącia wybiem opcję "duży format", ale zdjącia nadal pozostają jak na mój gust małe...
    Będę wdzieczna za odpowiedź.

    Pozdrawiam i jescze raz gratuluję

    Anoushka

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję Anoushko :)

    Też zauważyłam, że automatyczne ustawienia bloggera zdają się na nic, bo duże zdjęcie jest za małe, a małe za duże :-/ Dlatego wszystko ustawiam sobie ręcznie w kodzie HTML postu i zdjęcia - już po jego wstawieniu. Po prostu zmieniam liczbę pikseli na taką, jaka mi pasuje.
    Mam nadzieję, że Ci też to pomoże :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Komarko, bardzo dziękuję za odpowiedź!

    Czy mogłabym Cię poprosić o wklejenie kodu HTML zdjęcia przed zmianą i po zmianie? Będę Ci bardzo wdzięczna:)

    Pozdrawiam Anoushka

    OdpowiedzUsuń
  6. Anoushko, proszę wyślij wiadomość na mojego e-maila - przyślę Ci kody na Twój adres.

    OdpowiedzUsuń
  7. Komarko, wysłałam maila.
    Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    Anoushka

    OdpowiedzUsuń
  8. Upiekłam je dzisiaj, jest cudowne - wilgotne, puszyste i niesamowicie orzechowe. Czy miałabys coś przeciwko żebym zamieściła ten przepis na swoim blogu? Acha, zapomniałaś podać kiedy dodajemy makę z proszkiem, ale sobie poradziłam;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Karolciu - przepraszam, że odpowiadam tak późno, ale mam remont w domu i niestety chwilowo odłączony komputer :(
    Oczywiście, że możesz umieścić przepis na swoim blogu :)
    Cieszę się, że smakowało. Też piekłam to ciasto po raz pierwszy i na pewno będą powtórki :) Ale przyznaj, że jest bardziej orzechowe niż jabłkowe.
    Co do mąki to faktycznie!! Przekładałam z niemieckiego i gdzieś mi ta mąka umknęła :)) Poprawię jak tylko odzyskam dostęp do sieci w domu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Oooo jak to dobrze, że jesień tuż tuż :) będzie można piec takie cuda i zajadać się nimi siedząc pod kocem z ulubioną książką w ręce :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie myszkuję po tym blogu i jestesm zachwycona!! Chciałam zapytać, na jaką foremkę jest ten przepis? Tzn. na jaką średnicę?

    OdpowiedzUsuń