Mazurek "śliwka w czekoladzie"

3 kwietnia 2010

mazurek śliwka w czekoladzie z suszonymi śliwkami i marcepanem

Uff, padam z nóg! W ciągu paru godzin upiekłam trzy ciasta, udekorowałam mazurka, pomalowałam jajka i ogarnęłam kuchnię. Ale jutro już Wielkanoc, więc wpadłam tutaj na chwilkę wśród nocnej ciszy, aby pokazać Wam mojego tegorocznego mazurka i złożyć życzenia świąteczne.

W tym roku upiekłam mazurka śliwkowego, który ma ambicje smakować jak śliwka w czekoladzie :) Czy rzeczywiście tak smakuje, będę mogła powiedzieć Wam jutro, bo na razie próbowałam tylko nadzienia, ale już jestem z niego zadowolona :) Za to mogę bliżej przedstawić dekorację ;) Jak zwykle mazurek w mojej ulubionej wersji minimalistycznej, inspirowanej w tym roku Alicją z Krainy Czarów i techniką 3D :D Białego królika (albo zająca, jak kto woli ;)) widać i z góry i z boku, bo marcepanowy królik ma swój andrutowy "cień", unoszący się lekko nad poziomem ciasta :D Zielone zarośla ulepiłam z masy marcepanowej z domieszką pasty pandanowej, a jajeczka w rogach - gotowe, cukrowe sklepowej produkcji :)

mazurek śliwka w czekoladzie z suszonymi śliwkami i marcepanem


Mazurek "śliwka w czekoladzie":

kruche ciasto na spód -
125 g mąki pszennej,
125 g mąki krupczatki,
125 g masła,
1/2 łyżeczki soli,
1 jajko,
2 łyżeczki cukru pudru,

nadzienie -
400 g suszonych śliwek,
1 szklanka wody,
1 szklanka cukru,
1 cytryna,
100 g mielonych migdałów lub orzechów laskowych,
ok. 100 g masy marcepanowej,
150 g czekolady deserowej

Ze składników na ciasto szybko zagnieść gładką masę, uformować kulę i włożyć do lodówki na około pół godziny. Rozwałkować i ułożyć w kwadratowej lub prostokątnej blaszce. Piec w piekarniku rozgrzanym wcześniej do temperatury 200 stopni około 15 minut, aż ciasto lekko się zarumieni. Ostudzić.

Do rondelka wlać wodę i szklankę cukru. Gotować na małym ogniu, aż powstanie syrop. Śliwki pokroić i dodać do gotującego się syropu razem z mielonymi orzechami, sokiem i skórką otartą z cytryny. Dalej gotować na małym ogniu, aż masa zgęstnieje. Gotową masę przestudzić i wyłożyć na kruchy spód. Masę marcepanową rozwałkować do wielkości blaszki (lub posiekać) i ułożyć na masie śliwkowej. Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej z łyżką masła i 2 łyżkami mleka lub śmietanki. Rozsmarować na cieście.



Moi Drodzy,

życzę Wam radosnych i kolorowych Świąt Wielkanocnych. Biesiadujcie zdrowo, cieszcie się smakiem świątecznych potraw, spotkaniami z bliskimi i właśnie nadchodzącą wiosną,

uściski
Komarka :)


51 komentarzy

  1. Jak to dobrze, ze u mnie jeszcze jest piatek :) Problem mazurka rozwiazany. W tym roku bedzie "sliwka w czekoladzie". Krolik nie moze mi uciec. Lece po marcepan!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem zachwycona Twoim mazurkiem i jego dekoracja... Na mysl o sliwce w czekoladzie mam slinotok. Gdybym tylka miala odpowiednie narzedzia i skladniki to juz bym sie za niego zabrala. My bedziemy swietowac Wielkanoc flanem i jajecznica. ;)

    Pozdrawiam cieplo i wspanialych Swiat zycze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj
    Mazurek ze śliwkami, super!
    Ale najlepsze są króliczki, świetny pomysł :)

    Pzdr, Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  4. A już miałam tak wszystko poukładane na dzisiaj,a teraz Komarko zamęt w głowie;)Jak tu wcisnąć w i tak napięty program dzisiejszego dnia to cudo??Tylko marcepanu nie mam, myślisz,że warto bez niego?Podrawiam i życzę cudownie spokojnych Świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wesołych Świąt Wróżko Komarko

    p.s ale piękny mazurek , cudo

    OdpowiedzUsuń
  6. Komarko, Tobie też cudnych i wesołych Świąt.

    Cudny ten mazurek.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wesołych Świąt Komarko! :)
    Przepiękny mazurek - cudowny!:))

    OdpowiedzUsuń
  8. Komarko, spokoju i radosci na te Swieta!

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo podoba mi się pomysł z króliczkiem 3D :)
    radosnych świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  10. lubię taki pomysłowy minimalizm, wg tego przepisu wyjdzie i mazurek i babeczka, podoba mi się!

    OdpowiedzUsuń
  11. Mazurek brzmi wspaniale Komarko! I te zajaczki swietne :)

    Wesolych Swiat!

    OdpowiedzUsuń
  12. O rety ;) Ten króliczek 3D jest obłędny. Przepiękny mazurek, aż szkodaby go było zjadać.

    A co do roboty w kuchni to znam to bardzo dobrze :) Wczoraj upiekłam koszyk z chałki, sernik, mazurek i jeszcze zrobiłam paschę. No ale święta to święta. Musi być obficie i słodko.

    Wesołych świąt ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Komarko! Piękny mazurek!

    I życzę Ci pięknych, uśmiechniętych i spokojnych Świąt Wielkanocnych!

    OdpowiedzUsuń
  14. Pięknie udekorowany mazurek, aż szkoda go jeść...

    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  15. Komarko, przepiękna dekoracja mazurka! I to jajko z namalowanym kwiatem, cudne wprost:)
    Życzę Ci i Twoim bliskim wesołych, spokojnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  16. Jestem absolutnie zachwycona Twoim mazurkiem (nigdy nie piekłam, nigdy nie jadłam), Wesołych Świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Przepiękna dekoracja i mazurek. Wesołych Świąt.

    OdpowiedzUsuń
  18. Po prostu arcydzieło. Wesołych świąt:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Imponująca taka trójwymiarowa dekoracja! Na przyszły rok "odgapiam" jak leci!
    Wesołych! Zdrowych!

    OdpowiedzUsuń
  20. Piekny tez Twoj mazurek, a te malowane jajo to juz wogole bajka:)
    Tobie tez zycze Wesolych Swiat Wielkiej nocy :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jaki piękny !!!! Dekoracja urzekła mnie bardzo :)

    Wesołych Świąt Kochana Ci życzę !!!
    Ściskam Cię mocno :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wygląda smakowicie i ta dekoracja, czapki z głów.

    OdpowiedzUsuń
  23. Komarko, ja nie muszę próbować. Ja wiem, że ten mazurek będzie przepyszny!

    Ściskam świątecznie :*

    OdpowiedzUsuń
  24. Piękny mazurek, zabawnie ozdobiony :-) Miłych Świąt życzę. :-))

    OdpowiedzUsuń
  25. Pomysł z królikiem przedni! U mnie też się robi śliwkowy, ale dietetycznie, bo bez czekolady. Wszystkiego najlepszego, Komarko!

    OdpowiedzUsuń
  26. lubię Twoje kolorowe zdjęcia
    i mazurki!

    pięknych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  27. Super sprawa ten mazurek. :)

    Wesołego Alleluja!

    OdpowiedzUsuń
  28. Spokojnych i wiosennych Świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Dołączam do zachwytów nad wyglądem mazurka i życzę udanych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  30. Piękny mazurek ! Króliczki są świetne :)

    Wesołych Świąt Komarko ! :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Droga Komarko! Życzę, by czas Świąt był spełnieniem, radością, ucztowaniem i wszystkim, czego każdy z nas potrzebuje!
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  32. śliwka w czekoladzie? smakowałby mojej Mamie, a Tacie to chyba jeszcze bardziej... ;)

    Wesołego Alleluja!

    OdpowiedzUsuń
  33. Spokojnych rodzinnych Świąt

    OdpowiedzUsuń
  34. Jejku!! Mazurek-cudo!! Gratuluję takiego pomysłu..i takiej dekoracji.. Genialny..

    A i ja ślę życzenia, Wesołych Świąt! Rodzinnych..spokojnych..tych wymarzonych..

    OdpowiedzUsuń
  35. http://dokawylubherbaty.blox.pl3 kwietnia 2010 22:23

    patrząc na Twój piękny mazurek mam ochotę upiec go po raz pierwszy (chyba zadebiutuję w przyszłym roku). Zielono-żółtych Świąt Wielkiej Nocy, radości z biesiadowania i...odpoczynku (ten przyda się każdej z nas-gotująco-piekących pań domu).
    pozdrawiam
    gosiakr76

    OdpowiedzUsuń
  36. Mm.. śliwki w czekoladzie ubóstwiam od zawsze. Gdy byłam malutka dostawałam je od dziadka.. :)
    Słonecznych i radosnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  37. Pięknych, pogodnych, rodzinnych Świąt Komarko :-)))
    Mazurek pierwsza klasa :-)

    OdpowiedzUsuń
  38. Mazurek na bogato!
    Ja też swojego nie próbowałam. A śliwki w czekoladzie - uwielbiam.

    Radosnych Świąt,Komarko!Dobrego apetytu i odpoczynku:)

    OdpowiedzUsuń
  39. u mnie też dzisiaj śliwka, marcepan i czekolada.
    super ten foremkowy królik!
    wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  40. Twój mazurek jest cudowny! uwielbiam śliwki w czekoladzie:)

    Komarko zdrowych, radosnych i spędzonych rodzinnie Świąt:) Smacznego jajka i mokrego dyngusa:)

    OdpowiedzUsuń
  41. Życzę Ci wspaniałych, pięknych i rodzinnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  42. ooo,alez wspanialy ten mazurek!!!normalnie dzielo sztuki!!!!!u mnie wprawdzie tez sliwkowy,ale gdzie mu tam do Twojego.....
    Tobie i Twoim najblizszym zycze rowniez zdrowych i spokojnych Swiat Wielkanocnych!!!!
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Wow Komarko!
    Ile pracy wlozylas w dekoracje :)
    Piekny ...
    A jajka jak slicznie pomalowane :)
    Jestes prawdziwa artystka :)
    Cudownych Swiat !

    OdpowiedzUsuń
  44. Zrobiłam mazurka według Twojego przepisu. Pierwsza partia ciasta spaliła się na węgiel, bo za dużo robiłam na raz i o nim zapomniałam hehe.. jednak to mnie nie zniechęciło i jeszcze raz wyrobiłam ciasto :-) Warto było, pyszny mazurek i wszystkim smakował. Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Najwspanialszych Świąt Komarko!:)

    OdpowiedzUsuń
  46. Piękny mazurek! Co do śliwek w czekoladzie, to właśnie "zużyłem" całe ich opakowanie :-))) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  47. Dziękuję Wam za wszystkie życzenia i miłe słowa :) Mam nadzieję, że fajnie spędziliście święta.
    Mazurek "śliwka w czekoladzie" sprawdził się, wszystkim smakował, więc teraz mogę polecić go już z czystym sumieniem na przyszły rok (lub inny dowolny termin dla wielbicieli niekonwencjonalnych wypieków w dni powszednie ;))
    Dekoracja również bardzo się podobała i przetrwała w stanie idealnym do Wielkanocnej niedzieli (trochę bałam się, że andrutowe zajączki namokną lub pokruszą się i diabli wezmą efekt 3D, ale nic takiego się nie stało, mimo transportu mazurka :))

    Dziękuję również za pochwały mojego ulubionego malowanego jaja, które popełniłam w przypływie weny twórczej, inspirowanej grafikami Wyspiańskiego (o ile pamiętam, pisałam wtedy jakąś ważną pracę na ten temat) jakieś 10 lat temu! :D Jajo-wydmuszka przetrwało do dziś i co roku dekoruje mój pokój :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Justynko, mam nadzieję, że dogoniłaś królika ;))

    Misiu, flan i jajecznica to bardzo dobry zestaw :) Tylko jajek z majonezem by mi brakowało ;)

    Szarasiu, nie wiem czy zdecydowałaś się na mazurka, ale bez marcepanu też może być! Zamiast tego śliwkową masę możnaby skropić alkoholem - rumem na przykład :)

    Bea, te zajączki takie świetne tylko dzięki Tobie!! :D Jeszcze raz dziękuję! Inaczej musiałabym się mocno namęczyć wycinając je od ręki i na pewno nie byłyby takie precyzyje, a efekt 3D taki efektowny ;)

    Dziwnograju, oj tak - obficie mu być jak zawsze, ale przez tę obfitość chwilowo nie mogę patrzeć na słodkości ;)

    Gosiu, wiem z doświadczenia, że my piekące-i-gotujące-panie-domu odpoczywamy dopiero po świętach ;))

    Kingo, błyskawiczna jesteś! ;D Podziwiam, że nie zraziłaś się zwęglonym spodem ;)) I cieszę się, że smakował :)

    Kuba, niech zgadnę, że przed zużyciem nie zawracałeś sobie głowy ich wcześniejszym przetwarzaniem? ;D

    OdpowiedzUsuń
  49. Komarko zrobiłam ... zerknij .Jest fantastyczny !! Zapamiętam sobie radę odnośnie skropienia rumem,nie wpadłam na to,a buteleczka stała;)Ale jak już się wczytasz w mojego posta,to zapewne dowiesz się,że nie raz tę radę jeszcze wykorzystam:)Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  50. Dziękuję za życzenia :) a mazurek mnie zachwycił :) no i te rozkoszne króliczki :) Pozdrawiam poświątecznie !

    OdpowiedzUsuń
  51. Upiekłam tego mazurka na Wielkanoc - jest przepyszny. Już na początku nie mogłam powstrzymać się od wyjadania prosto z garnka ciepłej masy śliwkowej, a później okazało się, że w połączeniu z kruchym spodem i czekoladą (marcepan pominęłam - i tak już w tym mazurku było mnóstwo dobrych rzeczy ;)) jest jeszcze lepsza. Idealne połączenie. Dziękuję bardzo za przepis i pozdrawiam poświątecznie :)

    OdpowiedzUsuń